دومین جلسه شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی صبح امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

معاون اول رییس جمهور تأکید کرد:
موضوع صلاحیت حرفه‌ای و مهارت آموزی باید به موضوع جدی کشور تبدیل شود / ایران برای توسعه نیازمند نیروی انسانی ماهر و واجد صلاحیت است / کسب مهارت در فناوری‌های نوین لازمه زندگی در جهان امروز است
دومین جلسه شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی صبح امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

previous arrownext arrow
Slider

دکتر اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه مسأله صلاحیت حرفه ای و مهارت آموزی باید به موضوع جدی در کشور تبدیل شود، گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و در حال توسعه نیازمند اهتمام بیشتر به تربیت نیروی انسانی ماهر و واجد صلاحیت به منظور پیشبرد برنامه های خود است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برای افزایش بهره وری از نیروی انسانی و منابع سرمایه ای کشور نیازمند افزایش مهارت ها هستیم، تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا و وضعیت اقتصاد پساکرونایی موضوعی که توجه سیاستگذاران کشور را جذب می کند بهره مندی از فناوری های پیشرفته و استفاده از ظرفیت های نوینی است که منجر به آموزش، خرید و فروش و سایر فعالیت های مجازی شده است که باید در این زمینه به عنوان نیاز جهان امروز بیش از گذشته برنامه ریزی کنیم.
دکتر جهانگیری با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه در خصوص وضعیت نیروهای فعال در بخش های مختلف صنعتی، عمرانی و خدماتی کشور به لحاظ دارا بودن مهارت و صلاحیت حرفه ای، این گزارش را قابل تأمل توصیف و اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به کاهش روند پرشتاب ورودی های به مدارس و دانشگاه ها، شاهد اهتمام و تمرکز بیشتر وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری بر روی موضوعات با محتوای افزایش مهارت و کسب صلاحیت های حرفه ای فارغ التحصیلان باشیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دانشگاه ها مراکز تولید علم در کشور هستند اما نمی توانند نسبت به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان خود بی تفاوت باشند. همچنین نباید وضعیت نظام آموزش و پرورش به گونه ای باشد که فرزندان کشور پس از پایان تحصیلات در مدارس تنها انتخابشان ورود به دانشگاه از مسیر کنکور باشد.
دکتر جهانگیری افزود: کاهش تقاضا در بازار کار که از یک میلیون به 700 هزار نفر رسیده و نیاز کشور به نوسازی صنایع موجب می شود که موضوع افزایش صلاحیت حرفه ای و مهارت را در دستور کار دولت، اصناف و بخش خصوصی قرار دهیم.
معاون اول رییس جمهور ضرورت نشست و هماهنگی بیشتر دبیران شورای عالی فنی و حرفه ای، شورای عالی اشتغال، شورای عالی کار، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی عطف به منظور تمرکز بر موضوع آموزش حرفه ای را یادآور شد و گفت: شورای عالی فنی و حرفه ای باید سیاست هایی را تصویب کند که بر اساس آن در سال های آتی دستگاه ها، اصناف و پیمانکاران فعال در هر حوزه موظف به استفاده از خدمات نیروی کاری باشند که گواهینامه صلاحیت حرفه ای و مهارت را کسب کنند.
دکتر جهانگیری همچنین بر ضرورت لحاظ شدن مهارت های فنی و حرفه ای در موضوع حقوق و دستمزد و طبقه بندی مشاغل تأکید کرد.
در این جلسه که با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد گزارشی از وضعیت آموزش های مهارتی در بازار کار کشور ارائه شد. بر این اساس گزارشی از روندهای کلان موثر بر آینده کار نظیر تغییرات جمعیتی، تغییرات تکنولوژی، تغییرات آب و هوایی، پیامدهای جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه موثر بر بازار کار ارائه و وضعیت بازار کار بر اساس شاخص تحصیلات دانشگاهی در سه کشور ترکیه، آلمان و ایران بررسی شد.
اعضای شورا ضمن تصویب چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای ملی ایران به تأیید صاحب نظران و به موجب تبصره یک ماده شش قانون آقایان مهدی اسماعیلی، غلامرضا گرایی نژاد و محمدامین سازگار نژاد را به عنوان اعضای حقیقی شورا انتخاب کردند.
همچنین در این جلسه علاوه بر ارائه گزارشی از مسابقات جهانی مهارت، جوایزی توسط دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور به پنج تن از کسانی که در مسابقات جهانی 2019 مدال و عنوان کسب کردند، اهدا شد.

تجلیل از مدال آوران مسابقات جهانی مهارت کازان روسیه در سال ۲۰۱۹

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

جلسه شورای عالی اموزش وتربیت فنی حرفه ای و مهارتی

جلسه شورای عالی اموزش وتربیت فنی حرفه ای و مهارتی به ریاست معاون اول رییس جمهور و اعضا در تاریخ دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار و پیرامون اینده کار و مهارت و چارچوب صلاحیت حرفه ای بحث و تبادل نظر بعمل آمد و از برگزیدگان مسابقات جهانی مهارت تجلیل بعمل امد.

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

۶۰ مهارت فردی در مدارس فنلاند

این ⁩مهارتهای_فردی چه مواردی هستند؟

به منظور پرورش جامعه‌ای پیشرفته و سرآمد، در آموزش‌ برای کودکان ١۵-٩ سال فنلاند، موارد زیر در نظر گرفته می‌شوند:
١- مهارت درست لباس پوشیدن
٢- مهارت درست راه رفتن
٣- مهارت خوب حرف زدن
۴- مهارت حرف خوب زدن
۵- مهارت #منظم_بودن
۶- مهارت شعر خواندن
٧- مهارت نقاشی کردن
٨- #مهارت_نوشتن
٩- مهارت ترانه و دکلمه خواندن
١٠- مهارت #بهداشت
١١- #مهارتکارتیمی
١٢- #مهارتانتقادکردن
١٣- #مهارتجراتورزی و تمرین شجاعت
١۴- مهارت تشخیص درست از نادرست
١۵- مهارت درست غذا خوردن
١۶- مهارت گره زدن
١٧- مهارت کار با قیچی و برش زدن
١٨- مهارت سعی در خوش خط بودن
١٩- مهارت شستن اشیا
٢٠- #مهارت_مطالعه
٢١- مهارت #مدیریت_زمان
٢٢- مهارت #کنترل_خشم
٢٣- مهارت #انتقاد_پذیری و تحمل حرف مخالف
٢۴- مهارت پژوهش و تحقیق
٢۵- مهارت تشخیص دوست خوب
٢۶- مهارت بازی کردن
٢٧- مهارت غذا پختن
٢٨- مهارت کار با سوزن
٢٩- مهارت تشکر و سپاسگزاری کردن
٣٠- مهارت خوب توجه کردن
٣١-#مهارت_تفکر کردن
٣٢- مهارت تفکر خوب داشتن
٣٣- مهارت دوست خوب پیدا کردن
٣۴- مهارت نگهداری دوست خوب
٣۵- مهارت نگهداری لوازم
٣۶- #مهارتانتقادپذیری و نقد شدن
٣٧- مهارت #رازدار_بودن
٣٨- #مهارتبرنامهریزی کردن
٣٩- مهارت گذشت
۴٠- مهارت #صبور_بودن
۴١- #مهارتحلمساله
۴٢- مهارت نگهداری گیاه و گل
۴٣- مهارت دقت به پیرامون
۴۴- مهارت صادق بودن
۴۵- مهارت #وفادار_بودن
۴۶- #مهارت_نوشتن
۴٧- مهارت #آینده_نگری
۴٨- مهارت تلاش کردن
۴٩- مهارت نا امید نشدن
۵٠- مهارت هدف داشتن
۵١- مهارت کار با ابزار
۵٢- مهارت کار با کامپیوتر
۵٣- مهارت در فضای مجازی و سایبری
۵۴- مهارت در تصویر ذهنی داشتن
۵۵- مهارت احترام گذاشتن
۵۶- مهارت کم مصرف بودن
۵٧- مهارت بهره گیری از اشیا
۵٨- مهارت مشورت گرفتن
۵٩- مهارت مشورت و همفکری کردن
۶٠-… مهارت ١٢ و مهارت ٣١ و مهارت ۳۶

فراگیری و ارتقای این #مهارتهایفردی می‌تواند آینده بهتری را برای خودمان و فرزندانمان فراهم آورد و #سرآمدی_فردی ما را تسهیل نماید.

✳از کتاب تحول نظام آموزش فنلاند

Vocational Education and Training for a Global Economy


Vocational Education and Training for a Global Economy
معرفی کتاب آموزش و تربیت حرفه ای برای یک اقتصاد جهانی -2019 – نویسنده : مارک تاکر

کتاب آموزش و تربیت حرفه ای برای یک اقتصاد جهانی به بررسی روشهای مختلف آماده سازی جوانان برای محل کار برای قرن بیست و یکم در چهار کشور- سنگاپور ، سوئیس ، چین و ایالات متحده – می پردازد. این کتاب ابتدا به سیستم های بسیار موفق آموزش و تربیت حرفه ای (VET) در سنگاپور و سوئیس می پردازد و آنها را در آشکار ساختن جزئیات و به حساب آوردن مفروضات و تنظیمات اجتماعی که ویژگی های منحصر به فرد آنها است ، توصیف می کند. سپس به دو کشور بزرگ و مسلماً پویاترین کشورها ، چین و ایالات متحده می پردازد و شرایط ، اهداف و تمهیدات مختلفی را که تحت تأثیر برنامه های مربوط به آنها برای آماده سازی شهروندان خود برای کارهای فعلی و آینده قرار داده است ، بررسی می کند.
در شرایطی که یک اقتصاد جهانی بسیار رقابتی موجب تغییرات عمیق در محیط کار و مهارت های لازم برای موفقیت حرفه ای می شود ، همه کشورها در یافتن راه هایی برای هدایت و آماده سازی جوانان برای کار ، احساس اضطراب فزاینده ای پیدا می کنند. با این حال این کتاب روشن می کند ، سیستم های آماده سازی این چهار کشور به طرز چشمگیری متفاوت هستند ( و برای طیف گسترده ای از دلایل اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ).
با یک نگاه دقیق و تیزبین به نظام های آموزش و تربیت حرفه ای در ایالات متحده و خارج از کشور ، کتاب آموزش و تربیت حرفه ای برای یک اقتصاد جهانی ، مطالعه ای ضروری برای همه کسانی که علاقه مند به آماده سازی جوانان برای محل کار رقابتی و تقاضا محور امروز هستند
بررسی هیات تحریریه:
– گری هوچلندر ، رئیس مرکز ملی کالج و شغل در باره این کتاب:
“ایالات متحده برای آماده سازی جوانان ما برای موفقیت پایدار در آموزش مادام العمر و حرفه ای نیاز به یک رویکرد جدید دارد. این کتاب انگیزاننده، بینش ارزشمندی از سایر کشورها ارائه می دهد. همچنین تأکید می کند که احتمالاً مسیر منحصر به فرد آمریکا خواهد بود . ما فقط باید آن را بفهمیم. ”
– آن-ماری اسلاتر ، مدیرعامل آمریکای جدید:
شاغلین و کارگران باید در طول زندگی خود به راحتی بین یادگیری و کسب درآمد حرکت کنند. دولت ها باید با اختراع سیستم های آموزشی خود ، ایجاد مسیرهایی برای رفاه مشترک برای همه شهروندان خود، به این نیازها پاسخ دهند. سیاست گذاران ، قانون گذاران و رهبران مشاغل آماده برای برطرف کردن این چالش می توانند نقطه شروع بهتری نسبت به این کتاب پیدا نکنند. “

استراتژی بنگاه‌ها در عبور از بحران کرونا

دکتر علینقی مشایخی
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
ویروس کرونا چند وقتی است که به بحرانی جهانی بدل شده است. ویروسی که در مقاطع مختلف در سطح جامعه گسترش پیدا می‌کند تا در نهایت تمام گروه‌هایی را که مستعد ابتلا به آن هستند درگیر خود کند. منتها هر چه کشور‌ها بتوانند موج اول شیوع این ویروس را به خوبی کنترل کنند، باعث می‌شود تا با آمادگی بهتری به استقبال موج‌های بعدی بروند.
استراتژی بنگاه‌ها در عبور از بحران کرونا
البته باید گفت خطر ابتلا در هر موج جدید کاهش می‌یابد (با فرض مصونیت افراد بهبود یافته از ابتلای دوباره). اما مساله‌ای که برای همگان آشکار شده، این است که تا وقتی واکسنی برای این ویروس تولید نشود، جهان درگیر کرونا خواهد بود. همین امر موجب شده اثرات اقتصادی آن نیز به درازا بکشد و اقتصاد جهان دچار رکودی عمیق شود. در حال حاضر که همه کشورها درگیر این ویروس هستند، دولت‌ها دو نگرانی عمده دارند؛ اول سلامت افراد جامعه و دیگری متوقف نشدن چرخه تولید و اقتصاد است که تبعات مخربی همچون بیکاری گسترده را به همراه دارد. در سطح خرد نیز بنگاه‌ها برای عبور از این شرایط، باید استراتژی‌های کاربردی و مهمی را اتخاذ کنند که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بخش‌بندی بازار: تاثیر این رکود بر تمامی ارکان اقتصادی یکسان نیست و در نتیجه رویکرد منطقی برای بنگاه‌های اقتصادی باید به این صورت باشد که تمرکز فعالیت‌های خود را بر بخش‌هایی قرار دهند که کمتر از کرونا تاثیر پذیرفته است. همچنین بخش بندی بازار آنها (market segment) باید متناسب با تاثیرپذیری بر بخش‌های صنعت‌شان از آن ویروس باشد.

احتیاط در فروش‌های اعتباری: این رکود سبب کاهش چرخش کالا شده و طبیعتا بنگاه‌ها را دچار کمبود نقدینگی می‌کند. همین امر به اختلال در پرداخت بدهی‌ها منجر شده و به عبارتی ریسک اعتباری افزایش می‌یابد. در نتیجه اگر بنگاه‌ها بخواهند در این شرایط بر فروش‌های اعتباری تکیه کنند، ریسک بسیار فراوانی را باید متحمل شوند، مگر آنکه بانک‌ها با پشتیبانی از بنگاه‌ها، بخشی از ریسک حاصل از این فروش را به گردن بگیرند.

توجه به سلامت کارکنان: در حال حاضر به نظر می‌رسد استراتژی دورکاری بهترین راهکار برای ادامه کار کارکنان در بنگاه‌ها است. افرادی که در هر سازمان فعالیت می‌کنند (خصوصا اعضای کلیدی آن) سرمایه‌های آن مجموعه به حساب می‌آیند و اگر بنگاه‌ها آنها را به هر طریقی از دست بدهند، تامین و جایگزینی این نیروها مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. بنابراین باید گفت، فارغ از بحث ارزش جان هر فرد و اهمیت حفظ آن، سلامت افراد داخل یک مجموعه سرمایه بسیار مهمی برای آن بنگاه محسوب می‌شود.

تاکید بر فعالیت‌های دیجیتال: از مهم‌ترین مواردی که برای پیشگیری از بیماری کرونا مطرح می‌شود، کاهش تماس فیزیکی و حضوری است. راهکار جایگزین برای پر کردن این خلأ، استفاده از تماس‌های تصویری و میدان دادن به فعالیت‌های دیجیتالی است. به همین خاطر هر سازمانی که توانایی بیشتری در این زمینه دارد، می‌تواند در این دوران کمتر آسیب ببیند و نسبت به بقیه رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشد.

توسعه صادرات: با اینکه شرایط در این دوران برای صادرات بسیار سخت شده و کشور ما نیز فارغ از پدیده کرونا به علت تحریم‌ها و تبعات آن در مبادلات تجاری بین‌المللی مشکلات متعددی دارد، اما با این حال بهتر است بنگاه‌ها حتی در این دوران نیز گوشه چشمی به مساله صادرات داشته باشند تا بتوانند آن را گسترش دهند.

تغییر خط تولید: از استراتژی‌های مهم دیگری که بنگاه‌ها می‌توانند اتخاذ کنند، تغییر خط تولید کالاهایی که به علت کرونا بیشتر آسیب دیده به کالاهایی که احتیاج بیشتری به آنها در این دوران وجود دارد، است. البته این استراتژی برای همه بنگاه‌ها و صنعت‌ها امکان‌پذیر نبوده، ولی فرصتی است که باید در خود جست‌و‌جو کنند. در حال حاضر، بسیاری معتقدند دولت‌ها برای حفظ موجودیت بنگاه‌ها، باید به کمک آنها آمده و با ارائه راهکاری‌هایی همچون کاهش مالیات، به تعویق انداختن اقساط، دادن یارانه و وام‌های کم بهره، در جهت ثبات عرضه بکوشند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تا وقتی تقاضا تحریک نشود، نمی‌توان با تحریک عرضه، حرکت به خصوصی در اقتصاد کشور مشاهده کرد، زیرا حتی اگر بنگاه‌ها بتوانند همچون گذشته تولید کنند، تا زمانی که تقاضای قابل ملاحظه‌ای وجود نداشته باشد، جلوگیری از رکود میسر نیست و تنها، سرمایه در گردش بنگاه در انبارها به دام افتاده و فشار نقدینگی بیشتری به آنها تحمیل می‌شود. اما در کل می‌توان گفت، برای کمک دولت به بنگاه‌ها نیاز است که از داده‌های موجود که شامل سنوات فعالیت بنگاه‌ها، بیمه‌های پرداخت شده، هزینه‌هایی همچون قبوض پرداختی و چنین متغیرهایی استفاده کرد تا با برآورد درست از میزان تاثیری‌پذیری آنها از کرونا، کمک بهتری به آنها کرد، تا بتوان میزان خطا را تا حد ممکن کاهش داد. بنابراین می‌توان گفت سیاست‌گذاران باید سیاست حفظ و حمایت از بنگاه‌ها را به موازات سیاست تحریک تقاضا پیش ببرند.

تقاضای کل (Aggregate Demand) دو مولفه اصلی دارد؛ مولفه اول میزان بودجه دولت است که این امر با توجه به تحریم‌ها و پایین آمدن قیمت نفت که نتیجه آن کاهش درآمدها است، دولت را مجبور می‌کند که برای فرار از ابرتورم در شرایط کنونی، از هزینه‌های اضافی خود صرف‌نظر کند. بنابراین می‌توان گفت این مولفه، در شرایط کنونی نمی‌تواند تقاضای کل را تحریک کند. مولفه دوم، سرمایه‌گذاری است. شاید بتوان گفت در این شرایط عدم اطمینان، بخش خصوصی تن به سرمایه‌گذاری نمی‌دهد؛ ولی در اقتصاد ایران سهامداران بنگاه‌های بزرگ عمدتا دولتی یا شبه دولتی هستند. در حال حاضر 30 تا 40 درصد ارزش بورس مربوط به سهامداران بزرگ است که با آمدن این سهامداران به میدان و حمایت بازار بورس از آنها، می‌توان شاهد حرکت مهمی در سرمایه‌گذاری بود. نکته مهم دیگر، بحث سیاست خارجی و بهبود روابط با سرمایه‌گذاران دیگر کشورهاست. با توجه به اینکه در کشور ما بستر مناسبی برای صادرات وجود دارد، دولت می‌تواند با حمایت از صادرکنندگان زمینه رشد این امر را فراهم کند.

پخش زنده اینستاگرام

پخش زنده اینستاگرام، دکتر محمدرضا سپهری، دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و آقای اباذر براری، در خصوص آینده بازارکار و اشتغال با رویکرد مهارت های لازم در دوران پسا کرونا