مهم و فوری

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #1567
    tvtscadmintvtscadmin
    مدیرکل

    خواهشمند است پیشنهادات خود را در زمینه آیین نامه اجرائی تبصره ماده 1 و ماده هفت قانون نظام جامع آموزش و مهارتی در این مکان به صورت پاسخ، برای دبیرخانه ارسال فرمایید.

     

    قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی مصوب

    آیین نامه اجرایی قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی

     

    دبیر شورا

    #1584
    مهرداد راهداریمهرداد راهداری
    مشارکت کننده

    باسمه تعالی
    پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه کشور پیرامون تبصره ذیل بند 10 ماده یک قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی
    شرح تبصره: دولت مکلف است تمهیدات لازم جهت آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی در این نظام را در راستای تحقق اهداف مذکور در بندهای(۱) و (۲) سیاست‌های کلی اشتغال و بندهای (۱) و (۵) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون تهیه و تصویب کند.
    پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور:
    1- با توجه به ساختار تشکیلاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز شرح وظایف معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال این وزارتخانه پیشنهاد می‌گردد این وظیفه از قانون با حضور و نقش آفرینی گسترده ایشان تدوین گردد. چرا که اعضای شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی متخصصین بخش آموزش، مدیریت و سیاستگذاری فنی، حرفه‌ای و مهارتی می‌باشند و با توجه به تخصصی بودن بحث شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی تعامل با معاونت مذکور وزارت تعاون اجتناب ناپذیر است.
    شایان ذکر است در دفتر توسعه کارآفرینی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، گروه‌های تخصصی آموزش کارآفرینی و توسعه و ترویج کارآفرینی فعال می‌باشند که مطمئناً رسوب دانش و تجربه قابل توجهی در این دفتر شکل گرفته است که بهره مندی از این تجارب برای تدوین این تمهیدات ضروری است.
    پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه کشور پیرامون ماده هفت قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی
    شرح ماده: دولت موظف است با توجه به موارد زیر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی را تهیه نماید و به تصویب هیأت وزیران برساند:
    ۱ـ طراحی چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای باید مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای شامل شایستگی‌های فنی، غیرفنی از قبیل اخلاق حرفه‌ای و شایستگی‌های عمومی باشد. شایستگی‌های حرفه‌ای باید بر اساس مجموعه‌ای منسجم از دانش، مهارت و نگرش مبتنی بر کارهای درون یک حرفه تدوین گردد. این طراحی باید تا بالاترین سطوح با توجه به نوع مشاغل و حِرَف و بر اساس نظام طبقه‌بندی مشاغل و حِرَف کشور انجام شود.
    ۲ـ کدگذاری حِرَف و مشاغل باید بر اساس آخرین نظام بین‌المللی طبقه‌بندی مشاغل و حِرَف مصوب سال ۲۰۰۸ میلادی سازمان جهانی‌کار انجام گیرد.
    ۳ـ توسعه حرفه‌ای در چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی باید زمینه تحرک‌پذیری افقی و عمودی در گروههای بزرگ شغلی را تا سطوح بالا فراهم آورد و سنجش یادگیری مادام‌العمر را امکان‌پذیر کند.
    ۴ـ تدوین و تصویب استاندارد‌های آموزش، ارزشیابی و شایستگی حرفه باید براساس چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی انجام شود.
    ۵ ـ مدارک و گواهینامه‌ها در نظام آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی باید مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی اعطاء گردد.
    پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور:
    1- با توجه به اینکه قانون‌گذار هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای این ماده طراحی نکرده‌است لذا پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت موضوع تدوین چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی، باید شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی از هرگونه تعجیل در تدوین این چهارچوب اجتناب کند و دبیر محترم شورا، ضرورت تدوین و استقرار چهارچوب صلاحیت حرفه ای را طی یک برنامه زمانی مشخص و منطقی برای نهادهای بالادستی تببین نماید.
    2- با توجه به متن قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، آیین نامه اجرایی این قانون وظیفه تدوین چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی را بر عهده شورای عالی و کارگروه تخصصی صلاحیت حرفه‌ای گذاشته است.
    3- تدوین چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی بایستی در چهارچوب مواد قانون و بخصوص ماده هفت قانون باشد و از ترجمه و کپی چهارچوب‌های سایر کشورها اجتناب شود. شایان ذکر است بهره‌گیری از تجارب نمونه‌های موفق در تدوین و استقرار چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی به شدت توصیه می‌شود.
    4- با توجه به قانون، مشارکت کلیه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی اعم از دولتی و غیر دولتی در مسیر تدوین چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی الزامی است و مدیریت و برنامه‌ریزی نحوه مشارکت ایشان بایستی توسط کارگروه های تخصصی شورا انجام شود.
    5- چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی شامل مواردی از جمله: تدوین شایستگی‌ها، تدوین مسیر توسعه حرفه‌ای، طراحی استانداردها، تضمین کیفیت و…؛ پیشنهاد می‌گردد. برای هر کدام از این موارد مطروحه در این بند لازم است گروه‌ها و هسته‌های مطالعاتی و پژوهشی با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط شکل گیرد.
    6- اولویت اصلی شورا در مقطع کنونی باید، تهیه نقشه راه تدوین و استقرار چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی قرار گرفته، که این موضوع در کارگروه تخصصی صلاحیت حرفه ای در حال پیگیری است.

    با تشکر- مهرداد راهداری

    #1586
    tvtscadmintvtscadmin
    مدیرکل

    جناب آقای راهداری،
    از توجه شما به مطالب انجمن و نظرات ارزشمند شما متشکرم.

    #1605
    محبوبه محمدعلیمحبوبه محمدعلی
    مشارکت کننده

    به نام خدا
    نتايج حاصل از كارگروه تدوين ايين نامه تبصره ماده 1 قانون نظام جامع به شرح ذيل است :
    1- تجارب ساير دستگاه ها با مكاتبه از سوي اقاي دكتر سپهري كسب اطلاع شود.
    2- مطالعات پژوهشي ساير دستگاه ها كه تجربيات كشورهاي ديگر را در عرصه عمل نشان مي دهد احصا شود .
    3- قوانين حمايتي مورد توجه قرار گيرد و اعضا به اين ايجاد اين قوانين حمايت فكر كنند .
    4- آقاي دكتر منصوري به جلسه دعوت شود تا گزارش كاملي از فعاليت هايشان ارائه كنند .
    5- بانك اطلاعاتي از توليد محتوي ، مشاوره ، مراكز كاريابي و كسب و كار و …تشكيل شود
    6- اعضا بررسي كنند براي جلب همكاري بنگاه ها چه كارهايي مي شود انجام داد .
    7- اين ايين نامه محدوديت زماني دارد هر چه سريع تر بررسي شود .

    #1606
    محبوبه محمدعلیمحبوبه محمدعلی
    مشارکت کننده

    به نام خدا
    در كارگروه تدوين ايين نامه تبصره ماده 1 و ماده 7 قانون نظام جامع در خصوص ايين نامه ماده 7 مقرر شد اين موضوع در كارگروه صلاحيت حرفه ا بحث و بررسي شود .

    #1607
    مهدی اسماعیلیمهدی اسماعیلی
    مشارکت کننده

    باسمه تعالي
    با سلام و احترام
    اگر نظام نوآوري و كارآفريني را يك خرده نظام آموزش و تربيت در نظر بگيريم آنگاه:
    1- براي مقوله نوآوري و مقوله كارآفريني هر كدام بايستي قلمروهاي داراي هويت مستقل تعيين شود.
    2- زير نظام هاي سياستي، استانداردهاي شايستگي، ارزشيابي و آموزش، مربيان، پژوهش و ارزشيابي، تامين منابع مالي، مشاركت ذي نفعان، مديريت و راهبري آن مشخص گردد.
    3- دوران كودكي، نوجواني و بزرگسالي از يكديگر تفكيك شود.
    4- قلمرو آموزش اوليه و آموزش مستمر تعيين گردد.
    5- رابطه اين شايستگي غير فني با ديگر شايستگي هاي غير فني مشخص گردد.
    6- رويكرد آموزش تلفيقي و مستقل آن مشخص گردد.
    7- نظامي جامع براي متربيان، مربيان و مديران و ديگر مخاطبين باشد (نه فقط متربيان).
    8- سياست هاي تشويقي از جمله (در بودجه سالانه همانند تبصره 75، آموزش همراه با توليد، صندوق نوآوري و …….) مشخص باشد.
    9- تهيه مواد آموزشي و منابع يادگيري بصورت رايگان در كشور ارائه گردد.
    10- سازو كار تضميين بهبود مستمر كيفيت تعيين شود.
    با تشكر
    اسماعيلي

    #1636
    عبدالله وزیریعبدالله وزیری
    مشارکت کننده

    با سلام
    در خصوص آیین نامه ماده 7 قانون یک موضوع مهم و چند پیشنهاد خدمت بزرگواران:
    الف- در جلسات کارگروه های تخصصی کمیسیون اجتماعی دولت در زمان تصویب آیین نامه قانون، بارها به همکاران کمیسیون اجتماعی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام شد که ماده 7 قانون آیین نامه ای جدا ندارد و این قانون تنها یک آیین نامه لازم دارد و در متن صریح قانون در ماده 7 و ماده 11 ، تدوین چند آیین نامه نیامده است و اساسا چارچوب صلاحیت حرفه ای یک سند است و Scope برای صلاحیت حرفه ای نیست. ولی عدم آشنایی عزیزان با ادبیات موضوع و برداشت عام از واژه چارچوب مشکل ساز بود. ضمنا عزیزان معاونت حقوقی اظهار می کردند که ما تمامی مصوبات هیئت دولت را «آیین نامه» می نامیم و چون قانون، تصویب چارچوب صلاحیت حرفه ای را به هیئت دولت واگذار نموده است، پس آیین نامه می خواهد؛ که البته آن زمان هم بنده مثالهایی از مصوبات هیئت دولت که آیین نامه نام ندارد برای ایشان آوردم (مانند نصاب معاملات و…) که ظاهرا مقبول نبوده است. تنها قصد داشتم شفاف کنم که چرا عزیزان در دولت به ماده 7 که چارچوب صلاحیت حرفه ای را خواسته است ، عبارت آیین نامه ماده 7 اطلاق می کنند. منظور همان چارچوب صلاحیت حرفه ای است که باید تصویب هیئت دولت را داشته باشد.
    ب- پیشنهادات وزارت نیرو:
    1- بنده با پیشنهاد اول سازمان برنامه و بودجه موافقم که در تهیه چارچوب صلاحیت حرفه ای تعجیل زیاد همانقدر زیانبار است که تعلل بی مورد. قانون نیز محدودیت زمانی برای تدوین چارچوب صلاحیت حرفه ای معین نکرده است. این موضوع همت بزرگوارانی مانند سرکار خانم محمدعلی را می طلبد که برای کمیسیون آموزش مجلس محترم شورای اسلامی تبیین نمایند که آنچه در ماده 7 خواسته شده موضوع مهمی برای کشور است، پیش نیازهایی لازم دارد و زمان نسبتا قابل توجهی برای تدوین آن لازم است (اشاره به مدت زمان تدوین چارچوب در دیگر کشورها که به طور میانگین 5 سال بوده است، شاید راه گشا باشد). بدین ترتیب فشارهای مجلس بر دولت در خصوص این موضوع کاهش یابد.
    2- همانطور که جناب آقای راهداری فرمودند، چارچوب صلاحیت حرفه ای در کارگروه صلاحیت حرفه ای در دستور کار است. اما شاید لازم باشد برای عزیزان مجلس تبیین شود که تدوین چارچوب اضافه بر زمان، منابع مالی هم لازم دارد (برای مثال در کشور آفریقای جنوبی هزینه تدوین و تصویب چارچوب صلاحیت حرفه ای 14 میلیون یورو در طی 8 سال بوده است). از آنجاییکه قانون با منطق عدم ایجاد بار مالی تدوین شده است، راهکار مجلس و دولت در این خصوص چیست؟
    3- به نظر می رسد آنچه که در حال حاضر باید با سرعت بیشتری مصوب شورای عالی قرار گیرد برنامه زمانی و برنامه اقدامات لازم (و اگر مقدور باشد نقشه راه کامل) برای دستیابی کشور به صلاحیت حرفه ای است که دستیابی به چارچوب صلاحیت حرفه ای نیز می تواند بخشی از آن برنامه باشد.

    با احترام
    وزیری

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.